Daglig leder i I'm Here: - Tar vi for lett på personvernet i pandemien?

– Personvern er viktig. Alltid. Også når det gjelder betydningsfulle prosedyrer som smittesporing, sier Odd Jørgen Røland, daglig leder i I’m Here, en av Norges største aktører på digitale gjestelister.

Publisert: 15.02.2021 – Sist oppdatert: 15.02.2021 kl 12:54

Er vi for ukritisk til hva og hvor vi legger igjen data? I pandemien kan det bli lett å glemme personvernet mener I’m Here.

Da Adapted AS utviklet sin smittesporingstjeneste, I’m Here, satte de personvern øverst på prioriteringslista. Det er hovedårsaken til at løsningen deres nå er i bruk hos noen av landets aller fremste aktører på sine felt, inkludert Peppes Pizza, Ullevaal stadion og Selvaag Bolig.

– Virksomhetene vil ha trygghet. Derfor velger de en tjeneste hvor personvernet til brukerne er ivaretatt. Da de første smittesporingstjenestene kom så vi at dette hensynet var nedprioritert, og det er ikke bra. Derfor utviklet vi en løsning hvor personvern er i høysetet, forteller Røland.

GDPR-forordningen ble implementert i 2018 for at personvernet skulle beskyttes ved behandling av personopplysninger. Etter utbruddet av Covid-19 opplever mange virksomheter en så uoversiktlig situasjon at man kan glemme å forholde seg til denne forordningen. Men reglementet er tydelig.

– Noen tenker kanskje at personvern ikke er så viktig på en gjesteliste i disse tider. Men jo, det er faktisk det. Denne informasjonen kan inneholde helseopplysninger, og det er sensitiv informasjon som man skal være forsiktig med, ta godt vare på, og slette når man ikke trenger det lenger, sier Røland.

Hos Burger King på Klingenberg i Oslo er det lagt opp for enkel og rask gjesteregistrering flere steder i restauranten.

Førstevalget hos de store aktørene
Siden Adapted AS lanserte I’m Here i september i fjor har de vokst raskt og tjenesten blir nå brukt av over 1500 bedrifter, idrettslag og kommuner over hele landet. På kundelisten finner vi blant annet boligbyggeren Selvåg Bolig, advokatfirmaet Kluge og Umoe Restaurants som drifter blant annet Burger King, Starbucks og TGI Fridays i Norge.
Henry Karlsen, CIO i Umoe Restaurants AS
Henry Karlsen, CIO i Umoe Restaurants AS, sier han er veldig fornøyd med tjenesten.
Henry Karlsen, CIO i Umoe Restaurants AS, var en av de første til å se problemene til de useriøse tjeneste der ute. – Vi var på utkikk etter en komplett løsning som ivaretok GDPR og gjorde at restaurantene slapp å håndtere smittesporing og ansvaret rundt dette. Vi er veldig fornøyd med I’m Here. Løsningen har fungert perfekt fra vi implementerte den og har utviklet seg etter hvert som det har kommet nye eller endrede krav, forteller han.
I følge Røland i I’m Here er det nettopp personvern og helheten i tjenesten som er viktigst for de aller største. – Vi har kunder som trenger hjelp med smittesporing i mange forskjellige bransjer, men fellesnevneren hos de største aktørene er at de er på utkikk etter en tjeneste som tar personvernet på alvor og hvor de selv slipper å ta ansvaret for datalagring og overlevering, forteller han.

En fullstendig tjeneste

I’m Here-tjenesten tar seg av hele prosessen fra registreringen av gjester, til data er overlevert myndighetene. For gjestene er løsningen svært enkel og brukervennlig.

Virksomheten registrerer de besøkende ved å knytte data opp mot lokasjonen gjennom en QR-kode. Mange smittesporingstjenester stopper der, og gir virksomheten tilgang til listen med personopplysninger. Slik er det ikke med I’m Here.

– Dersom det oppstår et smittetilfelle vil kommunen ta kontakt med aktuelle virksomheter som den smittede har besøkt, og dersom de bruker I’m Here videresender de henvendelsen direkte til oss. Deretter håndterer vi resten, forklarer Røland.

Beviselig effekt

– Vi er i en situasjon hvor det er viktig at alle bidrar, og det vi kan er å utvikle systemer. Men den største dugnaden er at folk tar seg bryet med å registrere seg, og det har beviselig en effekt. Har du vært i kontakt med viruset, vil du bli informert slik at du kan unngå å smitte noen. Vi er naturligvis stolte over at vi kan bidra til det, og på toppen av det hele beskytte personvernet, sier Røland.

Publisert: 15.02.2021 – Sist oppdatert: 15.02.2021 kl 12:54